JKD sweden
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Januari 06, 2009, 02:35:00

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Sök:     Avancerad sökning
Välkommna till JKD sweden
345 inlägg i 47 ämnen av 108 Medlemmar
Nyaste medlemmen: wotocrertlava
* Startsida Hjälp Sök Logga in Registrera
+  JKD sweden
|-+  Jun Fan Jeet Kune Do
| |-+  Fråga Sifu
| | |-+  Till SteFanSan, Dai Sihing Rickard
« föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Till SteFanSan, Dai Sihing Rickard  (läst 615 gånger)
JKD_D
Nybörjare
*

Antal inlägg: 1

Jag är nybörjare

E-post
Till SteFanSan, Dai Sihing Rickard
« skrivet: Januari 22, 2007, 08:13:00 »

Hej,

Har nu tränat styrketräning och löpning ett bra tag.
Jag vill så jätte gärna börja träna JKD men tyvärr finns
det ju ingen klubb i närheten. Jag har nu varit på eran
hemsida och på kampsport.se forumet ett bra tag och
läst mycket om JKD och jag har även tagit reda på hur en
dag med JKD ser ut t ex om ert fotarbete från fäktning,
chi sao, eastern och western boxning
tillsammans med de andra stilarna som Bruce gjorde efterforsksningar på och som sedan blev JKD. 
grappling och skillnaden mellan concept och jun fan
och allt jag kan hitta om Bruce Lee.
Har även läst en hel del om wing chun.
Det som känns väldigt jobbigt är att jag nu sitter
på Åsa folkhögskola eftersom jag har börjat pluggat här. Ska utbilda mig till Friskvårdsledare / massör.
Att det inte finns någon klubb i närheten som jag nämnde tidigare och att ingen på denna skola är intresserad av kampsport eller martial arts gör ju inte saken lättare. Jag har börjat träna upp min fysik för att jag sedan planerar att börja träna JKD men det känns långt borta och ju äldre jag blir ju svårare kommer det bli att träna upp grunderna i JKD. Kan någon här ge mig tips, filmklipp eller dylikt på saker man kan träna själv tills man börjar träna i någon klubb. Nu ska jag gå och plugga muskler på latin till massagen. Jag känner att jag inte vet vad jag ska träna på och fotarbetet börjar bli lite tjötigt så säg inte fotarbete hehe. Nu är det säkert lite stavfel här och där eller punkter som inte ska vara på sin plats men det skiter jag i. Hoppas att ni kan hjälpa mig med något. Om ni inte hjälper mig kommer jag nog ge upp min kamp om att fortsätta träna min JKD.

Hälsningar
Daniel 
Loggad
Keyvan
Nybörjare
*

Antal inlägg: 17

Jag är nybörjare

keyvan_92@hotmail.com
E-post
SV: Till SteFanSan, Dai Sihing Rickard
« Svara #1 skrivet: Mars 06, 2007, 06:22:49 »

Hej!

Ted Wong & Richard Bustillo - Bruce Lee's Fighting Method - Basic Taining & Self-Defense Technique

Mycket bra video med Ted Wong(Stefan NIkander är certficerad i JKD av Ted Wong).
I videon finns Grunderna för fotarbete, slag, sparkar och lite annat.

Om du letar så finns det böcker du kan köpa.
Du kan köpa böcker på www.amazon.com.
Där finns det lite böcker om JKD
Sök på "jun fan jeet kune do" eller "jeet kune do" och se om du hittar något bra.

Ett exempel på en bok är Straight Lead som Micke har pratat om på forumet:

Hej

Jag tänkte kommentera lite om ”The Straight Lead, The Core of Bruce Lee´s Jun Fan Jeet Kune Do” av Teri Tom.

En i sin helhet ganska bra bok, främst för att det är den första om Jun Fan JKD, hoppas inte det är den sista.
Teri skriver lite tråkigt/stelt och för akademiskt och vetenskapligt, jag saknar liv i orden, och det förväntar jag mig av en författare som skriver om JFJKD.

Hon lägger för mycket energi på att skriva om hur bra allt är, det som glöms bort är vad som kanske inte är så bra och vad man bör tänka på. För mig som utövare och instruktör ser jag detta som en stor brist.
Ett exempel kommer här, hon skriver om hur bra kampställningen är: (sidan 46)

”Notice that as you rotate your hips and shoulders, you actually become a narrower target, making you less susceptible to counterattacks”

Det är inte alltid sant, om din motståndare roterar samtidigt som han är på väg in så kommer du att stå där blottad med hela kroppen öppen (om du inte hunnit rotera med honom). Dessutom är din fot, ditt knä, din höft och din ena sida av bröstkorgen väldigt öppna för attack.
Sen ”narrower”/smalare mål? Kommer det ett rakt slag eller en rak spark mot dig träffar den ändå. Nu tycker jag att JFJKD med kampställning och fotarbetet etc är en optimal stil (för mig). Men vi får inte bortse från hur det ser ut i en kamp, mycket händer som är svårt att förutse. Så vi skall alltid ta in denna typ av resonemang om för och nackdelar, och det är en stor brist att Teri Tom inte tagit det steget i sin bok. Något som utövare skulle ha nytta av att läsa.

böcker och filmer är bara exempel på hur du kan försätta din jkd.
Det finns säkert fler sätt du kan komma fram på.
Loggad
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP JKD sweden | Drivs med SMF 1.0.7.
© 2001-2005, Lewis Media. Alla rättigheter förbehållna.
Svensk översättning: Daniel Hofverberg
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!