|
Sidor: [1]
|
 |
|
Författare
|
Ämne: träna själv (läst 418 gånger)
|
guldturbo
Nybörjare
Antal inlägg: 13
Jag är nybörjare
|
Hej Coachen!
Jag skulle vilja ha lite tips för att träna själv. Fotdrillar, slagdrillar, sparkträning, snabbhet. Rickard? Stefan? Coshe? Reza?
Styrkan tar jag hand om själv på gym..
Hälsningar från Köpenhamn
Daniel
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
Coshe
Nybörjare
Antal inlägg: 21
|
Tjena Daniel. Lite drillar, ja vad kan man göra? Man kan ju alltid skuggboxas.
Om du ska köra ensam är det lite svårt, men du får helt enkelt köra på som om du vore i klubben. Slag och sparkar får du köra i luften om du nu inte har någon säck hemma eller någon som kan hålla en säck åt dig. Försök hålla din on guard och håll alltid en fin form där du flyter å inte gör massa onödiga rörelser. Snabbhet kmr genom avslappning och skarp koncentration.
Det var lite av mig, finns massa mer men då behöver man massa saker hemma då man kanske inte har plats eller råd?
Aja hoppas detta hjälper, lycka till!
|
|
|
|
|
Loggad
|
Bruce Lee: Don't touch me! Punk: Or what? Bruce Lee: Or I'll touch you back 
|
|
|
|
Dai sihing Rickard
|
Mitt tips: var påhittig! om du tex vill träna trapping, använd räcket till lägenheten som din high referens point. om det är pak dar du ska träna så träna på att göra pak sau mot räcket och sen främre hand slaget. Är det sparkar du ska träna, häng en kedja eller snöre från taket med en papperslapp på och sparka/slå på den. tex whip använd hela din fantasi för att komma på olika sätt att träna olika saker. kedjeslag kan du träna genom att sitta på sängen och slå neråt. så har du något du slår mot. gå ut och använd träd att sparka sidekick på. antingen water eller whip och även både water and whip. Dock kan detta göra lite ont, men man behöver ju inte köra med full kraft. Men tanken finns ju bakom vilket jag anser är huvudsaken. Försök tillverka olika former av träningsredskap, något som skulle kunna föreställa ett smalben. kan vara en planka du spikar fast i ett träd. så kan du träna low sidkick/foot obstruction på den.
fotarbeten: Försök få ett flyt i dina fotarbeten. Gör dem var för sig, sen försöker du att göra kombinationer av dina fotarbeten. Sedan lägger du på sparkar och slag i detta, och varierar dessa så mkt du bara kan.
Överdriv rörelserna: gör det överdrivet långsamt och försök känna varje rörelse i kroppen. i tex front hand lead. Gör hela den i slow motion då och då, sedan gör det den med naturlig fart. Efter en stund gör du hela så snabbt du kan. känslan i de snabba slagen ska vara som i långsamma. Kontrollen på kroppen ska vara med. ibland krävs det att man gör något överdrivet för att man ska förstå vad felet är.
Hur mkt tillgång till utrustning har du???
/ Rickard
|
|
|
|
|
Loggad
|
Simplec sigillum verum Enkelhet är ett tecken på sanning - Hermann Boerhaave
Multis e gentibus vires Styrka från många människor
|
|
|
guldturbo
Nybörjare
Antal inlägg: 13
Jag är nybörjare
|
Tja! Tack för de underbara tipsen.. ni fortsätter vara mina tränare även fast ja inte är hos er fysiskt  Som ja nämde tidigare har jag börjat småträna nere hos konceptarna så jag får en del säck/spark/slag/trapping. Dock övar dom inte så mycket på grunderna av JKD som är fotarbete, fronthand osv. Mycket trapping och filipino blir det.. ja vad ska man säga.. så jag måste hålla Jun Fan vid liv och det är med mig själv tills jag hittar nån likasinnad i denna stad.. haha. Utrustning har jag inte så mycket tillgång till, har foksueringshandksar och diverse sparringskydd. Ska tänka på det du sa Rickad och vara mer kreativ. Coshe - Superbra tips, det är sånt jag behöver när jag tränar solo. jag har massor me plats hemma så sparkar gör jag dagligen och skuggboxas mycket. Tack grabbar! Daniel
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
|
|