JKD sweden
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
November 22, 2008, 03:19:41

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Sök:     Avancerad sökning
Välkommna till JKD sweden
345 inlägg i 47 ämnen av 98 Medlemmar
Nyaste medlemmen: Hipolik
* Startsida Hjälp Sök Logga in Registrera
+  JKD sweden
|-+  Jun Fan Jeet Kune Do
| |-+  Filosofi
| | |-+  filosofi
« föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: filosofi  (läst 827 gånger)
SoliD Peter
Bättre Medlem
**

Antal inlägg: 68

Loyalty To The End

peter_jinhao@hotmail.com
E-post
filosofi
« skrivet: September 15, 2006, 02:31:24 »

jag tänkte att vi kanske skulle starta en diskution här,om åsikter om olika filosofier.
T.ex "Having no limit as limit" och "Having no way as way"
Såååå diskutera på ! XD
Loggad

SteFanSan
Nybörjare
*

Antal inlägg: 32

Jag är nybörjare

E-post
SV: filosofi
« Svara #1 skrivet: September 17, 2006, 04:38:46 »

Om man inte tänker för mycket blir citatet lätt tolkat. Det handlar om att gå sin egen väg och uppfylla sina drömmar. Låt inget stoppa dig, där det finns en vilja finns en väg.

Samtidigt, om man har "inga begränsningar" som begränsninging och "ingen väg" som väg så har man både en begränsning och en väg. Man kan bli lika förblindad av allt alltid sträva till att vara begränslös och röra sig fritt som att vara begränsad av begränsningar och tvungen att vandra en vald väg. Ffriheten och den väglösa vägen blir ett fängelse i sig själv.

Citatet för mig är bara början. Så länge man går runt och citerar går man fortfarande en specifik väg med specifika begränsningar. hur ser min väg ut, jag försöker helt enkelt att leva, få ut det mesta av livet. Hur gör man det. en bra början är att läsa detta citat.

var det filosofiskt nog?

/SteFan
Loggad
Dai sihing Rickard
Administrator
Nybörjare

Antal inlägg: 43

« Svara #2 skrivet: September 18, 2006, 01:30:18 »

oj nu blev det svårt att hänga med även för mig, kanske beror på att jag nu sitter o läser detta sent på natten, och nyss hemkommen efter 5timmars pass i västerås. Men intressant har aldrig sett på friheten som ett fängelse i sig själv. Men det håller jag fullständigt med om. Kul med en ny AHA upplevelse. Det var på tok för länge sen.

/ Rickard
Loggad

Simplec sigillum verum
Enkelhet är ett tecken på sanning - Hermann Boerhaave

Multis e gentibus vires
Styrka från många människor
SoliD Peter
Bättre Medlem
**

Antal inlägg: 68

Loyalty To The End

peter_jinhao@hotmail.com
E-post
« Svara #3 skrivet: September 21, 2006, 09:45:50 »

Wow,jag e imponerad Stefan.
tänkte aldrig så.

PS. tack vare rickard har jag också börjat använda termen: aha-upplevelse xD
Loggad

SteFanSan
Nybörjare
*

Jag är nybörjare

E-post
« Svara #4 skrivet: September 21, 2006, 09:08:23 »

Det är det jag gillar med JKD. Filosofin kan, och bör, användas i den tekniska delen såväl den "spirituella" och världsliga delen av livet och träningen.

Ta det här med JKD Concepts och deras strävan efter att inte ha en stil och absolut inte göra samma tekniker som Bruce Lee. Denna strävan efter en personlig frihet berövar dem total frihet anser JAG. Är man fri om man inte vågar göra som någon annan? Tänk om det någon annan gör är bra, man ser då inte det goda eftersom man är så förblindad av friheten, eller är det man kallar frihet egentligen en rädsla?

Därför tycker jag att JKD Concepts är precis lika fångade i Bruce Lee´s Classical Mess som de som följer Bruce Lee blint (Original JKD). För mig är Jun Fan JKD den frihet jag strävar efter, en "fängslad frihet" eller "frihet i fångenskap".

Har ni flera Bruce Lee citat som ni suttit och grubblat över? Jag kanske kan bjuda på lite fler Ahaa upplevelser, eller bara "mess with your minds" lite

/SteFan
Loggad
Dai sihing Rickard
Administrator
Nybörjare

Antal inlägg: 43

« Svara #5 skrivet: September 21, 2006, 11:54:01 »

Hej! Jag har inte ett filosofiskt citat utan snarare vill jag ge ett bra boktips. som gör att ni kommer förstå lite mer varför Bruce var så filosofisk, var han fick sin inspiration ifrån.
boken heter: To be Human av J. Krishnamurti.

Den boken är DJUP. Så djup att jag ibland måste läsa ett par stycken om och om igen för att försöka förstå vad han menar. Jag ser på vissa ställen i boken en hel del som jag direkt ser att det här är något som bruce "kopierat" in i JKD´s filosofi.
Skillnaden är nog att han utrycker sig lite annorlunda. Men några saker som ständigt återkommer i boken är just.Truth och freedom / liberation. Detta är något som ofta förekommer, och sedan självklart en hel del annat skoj. Men jag ser verkligen var bruce fick "min sanning är inte din sanning" ifrån. Och även vart han fick towards personal liberation ifrån. Detta är en bok jag starkt rekommenderar och då har jag inte läst igenom hela än, det tragiska är att jag måste lämna tillbaka den till min vän. Men jag kommer så fort jag bara kan införskaffa den för att sätta mig in ordentligt i boken. Den är mycket bättre än något annat jag läst av bruce själv. För här förklaras saker som jag inte riktigt greppat inom våra "citat av bruce". Vilket gör att jag förstår helheten lite mer, bilden klarnar något.

Sifu, har du läst den boken? Har du andra tips om bra böcker av Krishnamurti?
Loggad

Simplec sigillum verum
Enkelhet är ett tecken på sanning - Hermann Boerhaave

Multis e gentibus vires
Styrka från många människor
SteFanSan
Nybörjare
*

Jag är nybörjare

E-post
« Svara #6 skrivet: September 30, 2006, 12:25:24 »

har inte läst just den boken, men har förstås läst annat både om och av krishnamurti.

Alla som tränar JKD borde definitivt bekanta sig med hans tankar. Jag skulle rekommendera någon bok som handlar Om honom och inte kanske först läsa en bok AV honom.

/SteFan
Loggad
Parham
Nybörjare
*

Antal inlägg: 7

Jag är nybörjare

E-post
« Svara #7 skrivet: Oktober 01, 2006, 12:04:05 »

detta kanske är skrivet i lite irrelevant sammanhang men jag undrar om någon av er vet något om Bruce faktiskt hade någon koppling till religionen Taoism, och om isåfall detta på något sätt är relaterat till hans filosofiska aspekter i kampsporten?

För övrigt tycker jag att "Don't think, feel" är ett citat i varje fall jag lätt kan relatera till, speciellt om man grubblar alldeles för mycket på hur något ska göras, istället för att bara känna, och göra?
Loggad

once you achieve progress, you know you have so far left to go...
Nemo Invictus
Nybörjare
*

Antal inlägg: 1

Jag är nybörjare

« Svara #8 skrivet: November 30, 2006, 09:38:21 »

Flyttar gärna detta inlägg någon annanstans om någon tycker den kanske inte komemr till nytta elelr inte tillhör här riktigt.

Japp, det till mig tyvärr Rickard fick lämna boken tillbaka till och för göra mig kort så har jag 20+ böcker med han så rekommendationer kanske jag inte är den mest obekanta att fråga, om ingen skulle vilja läsa mer av de böcker som är "breda".

Även om inte vet hur stefan menade riktigt när nämnandet att läsa en bok OM honom och INTE en bok av honom, så skulle jag tycka att en bok OM Krishnamurti skulle va rätt ointressant eftersom det är ointressant.

Sedan att själv snappat upp lite saker i de böcker när någon skrivit om honom är kul att veta men inte till någon som helst nytta förrutom att stilla ens intresse för människan i sig själv. Nästkommande låter, för er som kommer, att har läst publikationer med han är att, det är oväsentligt vem han är och vad han säger, det han säger är inte någon som helst sanning eftersom han är inte jag och det gör att det som är en sak för honom är inte samma för mig. Något som, de som har läst lite av hans bakgrund, förstår att det är inte bara snack från hans sida utan även aktiva val som han gjorde tidigare i sitt liv.. Och det är inte det han försöker understryka, att följa något han säger, utan att det är till mig att se det jag ser, känna det jag känner utan några filter, hinder eller förtankar gentemot det jag nu än måvara som ställ in mot.

Understryckningen kanske är lite mer att, om ska uttrycka det metaforiskt, att hans understryckning är att lära en person att spela schack, inte spela det åt honom. Förom man skulle ha någon som gör ens drag i livet kommer du begränsa dig själv till att vara en åskådare till schackpartiet som spelas.

Han kan peka mot dörren men det är du själv som går igenom den. Sedan att dörren är någon som du inte vill gå igenom eller är till ingen nytta, är det man själv får ta. Jag håller inte av saker som står skrivna i böckerna även om ibland så är vissa saker mycket förenklade och men inte alltför sällan mycket insiktsfulla tankar som sammanfattar och komprimerar hela ideologier.

Och något som kanske inte kommer fram är att han inte SKRIVIT böcker utan de är samtal han haft med i olika människor, inte allt för sällan med studenter runtomkring i världen och sedan har dessa samtal blivit nedskrivna och redigerade &ihoppusslade för inrikta sig mot något ämne eller vad det än nu må vara.

"To be Human"-boken va just den jag lånade ut eftersom fick plats i min "läs-arsenal" för ytterligare en bok, kanske inte någon lättsmält bok för "första-läsare" i den omfattning att...det är lätt hänt att man faller i den skåran som grävs i hans böcker att dom tankarna kan vara svåra att komma ur.

Men en varningens tecken, brukar jag ge till de som börjar läsa de publikationer är att, ni som har sett "the matrix"..Blue pill or the red pill? Om du väljer att ta det blå pillret så kan du fortsätta allt som vanligt, dvs inte läsa någon av böckerna..men om du väljer det den röda, så kommer du aldrig kunna gå tillbaka att tänka likadant som du gjort förut.

Men till det intressanta rent praktiskt, dvs läsningen..

Bra böcker att börja med..så skulle jag först och främst tycker har en bra balans i dess ämnen är "Education and the Significance of Life" är inte på något sätt "lättare" eller"tyngre" att läsa, även om den inte är någon brick-storlek på boken men snabbläsa den gör få, något som gäller de flesta publikationer som publicerats.

Eller om man du vill ha en bok som man kommer bläddra fram-o-tillbaka under en halvårs tid och är väl sammansatt med bra balans är boken "The First and Last Freedom"

Och om man gillar 1&Last freedom-boken eller av något skäl vill ha ett alternativ bok till den så är "Think on These Things" en bok som kanske inte lika "balanserad" som den förra men djup.

Sedan att jag inte skulle rekommendera boken "Freedom from the Known"
 är för där kommer mycket "komprimerade" tankar fram som är lätta att missa meningen i om man inte blivit lite mer..tja, i brist på bättre ord, obehindrad i sitt tänkande även om amn får nog ut en och annan dörr att ta ställning till att vandra igenom, så kanske lite kort i vissa sammanhang.

Och eftersom vad än tilltalar en, så värt att tilläggas är att tycker inte att någon av titlarna utgivna under Krishnamurti är på något sätt beskrivande dess innehåll, även om det böcker som "On fear" och "On Love&lonelyness" är redigerade lite mer mot ett visst ämne.

The Awakening of Intelligence är en djupsint och rolig bok att läsa och samma gäller boken som Rickard fick se på, dvs "To be human".

Och de som vill ha ett "mini-bibliotek" av Krishnamurtis verk, så är Total Freedom: The Essential Krishnamurti som intete heller är en tokig början att läsa, även om jag tyckte inhandlade den i en tid som va rätt för mig, som i mitt fall va efetr att hade läst en del av hans böcker redan och "svalt det röda pillret" redan och i likhet med "Freedom from the Known" blir lite mer lättfattad när man smält och sett resultatet av vad det röda pillret gjorde och de blir lite mer lättfattade och man blir istället för bara mer tung i huvudet, så märker man vad man kan använda sin funna uppmärksamhet till en grad som är logisk. Den sista biten där kommer vara lätta att fatta vad menar med det när den tiden är kommen, om den nu kommer.

Hoppas det hjälper de som är intresserade att vilja läsa och för vara mer förvirrade, även i en ett större sammanhang, inte bara läsnings-rekommendationer...ta inte mina erfarenheter som dina egna, jag är inte du, så vad jag tycker är oväsentligt igentligen...

« Senaste ändring: November 30, 2006, 09:40:08 av Nemo Invictus » Loggad
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP JKD sweden | Drivs med SMF 1.0.7.
© 2001-2005, Lewis Media. Alla rättigheter förbehållna.
Svensk översättning: Daniel Hofverberg
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!