|
Sidor: 1 [2]
|
 |
|
Författare
|
Ämne: Matcha Bruce Lee (läst 1186 gånger)
|
|
SoliD Peter
|
bah,det här har blivit för komplicerat för mej,men kanske det är som dannie sa,det är kanske omöjligt att mäta 
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
Dannie
Nybörjare
Antal inlägg: 31
Est. Spring of 2005
|
argumentera lite, peter.. hur tänkte du när du gjorde tråden?
mvh
|
|
|
|
|
Loggad
|
Sister Anna: Do you ever see the Hand of God in what you do? Creasy: No, not for a long time. Sister Anna: The Bible says "Do not be overcome with evil, but overcome... Creasy: ...but overcome evil with good." Creasy: Romano 12:21 Creasy: I am the sheep that got lost, Madre.
|
|
|
SteFanSan
Nybörjare
Antal inlägg: 32
Jag är nybörjare
|
Dannie, läser du överhuvudtaget mina sva.
läs nogrannare. jag skrev inte att det är det enda. Jag skrev inte ens att det var det viktigaste. Jag skrev bara att "spöa skiten ur" är ett sätt att mäta sin skicklighet i den tekniska delen av JKD.
Jag tror du börjar i fel ända av jkd. För att bli formlös måste man först ha form. Detta är denna form man kan mäta på det sätt som jag beskrev.När man kommit en bit på vägen uppnår man det du pratar om.
Allt detta är som sagt komplicerat. man kommer in på meningen med livet osv. jag har ett sätt man kan mäta dessa delar av jkd. gör som jag gjorde, "skaffa" dig en hjärntumör, ta dig igenom strålbehandling, cellgifter och kämpa varje dag. kan du vinna en sådan kamp borde det vara ett tecken på skicklighet i JKD.
/SteFan
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
|
SoliD Peter
|
nej asså,jag o Parham var det tro jag,snacka lite om det,så jag undra va andra tycker ba <.<
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
Dannie
Nybörjare
Est. Spring of 2005
|
jadå stefan, jag läser dina svar.. du talar om att man måste ha form för att bli formlös, det går jag med på, men är det inte individuellt hur lång tid det tar? det Måste väl inte ta 25 år eller mer för att uppnå detta? är det inte baserat på vad man har upplevt och hur man hanterat det? vem kan säga att jag Inte är formlös? vem har den rätten att döma? rent tekniskt sett, eftersom du är certifierad så kan du säga "nej, daniel, du är inte formlös" men oavsett vad nån säger så ser jag mig själv som domaren.. ta dig igenom strålbehandling, cellgifter och kämpa varje dag. kan du vinna en sådan kamp borde det vara ett tecken på skicklighet i JKD. där tänker jag inte säga emot, för där sammanfattade du, i två meningar, vad jag försökt säga hela tiden.. att det vi utforskar under träningarna är mer än slag och sparkar (ja, jag har läst precis vad du skrivit och tagit in vartenda ord i huvudet)... När man kommit en bit på vägen uppnår man det du pratar om. det jag pratade om, det du syftade på, är ingenting jag googlat fram, det är nånting jag skrev på rak arm, nåt jag har i huvet.. innebär det att jag har kommit en bit på vägen eller betyder det fortfarande jag är "en form"? mvh //dannie
|
|
|
|
|
Loggad
|
Sister Anna: Do you ever see the Hand of God in what you do? Creasy: No, not for a long time. Sister Anna: The Bible says "Do not be overcome with evil, but overcome... Creasy: ...but overcome evil with good." Creasy: Romano 12:21 Creasy: I am the sheep that got lost, Madre.
|
|
|
|
Dai sihing Rickard
|
Hej! Äntligen börjar diskussionerna ta fart här, det här måste jag säga var det mest intressanta tankarna och åsikterna jag läst om på evigheter. Utan att bli för personlig med mina åsikter, för dem håller jag gärna för mig själv. Men min tanke är när det gäller att mäta kunskaper. För det första, alla är vi olika. Jag anser att det är i princip omöjligt att mäta mina kunskaper inom tex sparring med någon annan. Inte ens i sparring.Även om jag tar någon som väger 15kg mer än mig, är 5 gånger snabbare och har bättre tajming, så betyder inte det att jag är bättre, anser jag, det är för många faktorer som spelar roll. Hur mkt man vilat, uppvärmd, fightingspirit osv. Jag anser att om jag skulle " spöa skiten av nån" som tränat lika länge som jag om inte mer, så anser inte jag att jag var duktigare fighter (teknisk eller fightingspirit). Jag anser att jag hade turen på min sida, han kanske gjorde ett litet misstag, jag kanske fick in en luckyshot som fick honom off guard. och därefter tog jag över kommandot. FÖR många faktorer spelar roll. MEN....... Jag kan samtidigt hålla med om att jag borde blivit bra inom JKD om jag tar den "fightern". Då jag tidigare bara överlevde mot sådana fighters. Jag tycker att det här med att mäta bruce lee för 30 år sen och bruce lee´s överlägsenhet över d andra för 30 år sen. Är egentligen en fråga som jag anser är irrellevant( yippi ett fint ord till) " vuxen poäng till mig"  Detta för att kunskaperna idag hos fighters är så mkt bättre än för 30 år sen. Vi vet så mkt mer idag än vi gjorde då( med hjälp av dagens teknologi kan vi uppnå mycket mer än vad man kunde då), visst bruce var en person som var före sin tid, säkert runt 30 år före, men han var någon som var väldigt målmedveten,och envis att nå sitt mål. Då fanns inte många som kunde mäta sig med detta. Idag finns många duktiga fighters som jag anser skulle vara nutida brucar, ur det perspektivet att dem är väldigt målmedvetna. envisa och kunniga på det dem gör. När det gäller formlös form. Jag anser precis som Stefan, att för att bli formlös behövs en form. En ram, en guide. JKD´s tekniker och filosofier ger oss dessa verktygen. Det är upp till oss att göra vad vi vill med denna kunskap vi får. Att utnyttja det eller förkasta det.Valet är ditt. Bra fråga dannie, vem har rätt att bestämma vad som är rätt eller fel. Rent tekniskt, Micke och stefan, över dem Ted. Jag är defenetivt inte där. jag är mer i linjen med dannie. Jag själv vet bäst vad som är rätt för mig, Men rent tekniskt,(utföranden etc) där är Micke och Stefan dem som har sista ordet anser jag. I alla fall i Skandinaviska Jun Fan JKD Alliansen. Vi får inte glömma den andra delen av JKD, som jag anser är viktigaste av allt. nämligen det som "räddar" oss från att bli puckon som bara fightas.. jag pratar förstås om filosofin. Den som jag älskar att hata, och hatar att älska. Den och vanlig moral och etik gör mig till en person som utvecklas inom JKD. Som leder mig på min väg till MIN PERSONLIGA FRIGÖRELSE. Det är filosofin som många gånger ger mig vägledningen jag behöver för att klara av vardagliga problem. Som ger mig energin och viljan att fortsätta förbi mina "små speedbumps". Nu räcker d från mig.. måste förbereda inför terminstarten. Är ni lika laddade som jag???
|
|
|
|
|
Loggad
|
Simplec sigillum verum Enkelhet är ett tecken på sanning - Hermann Boerhaave
Multis e gentibus vires Styrka från många människor
|
|
|
SteFanSan
Nybörjare
Antal inlägg: 32
Jag är nybörjare
|
vad många frågor som plötsligt behandlas. jag börjar väl bli gammal och senil. jag nöjer mig att svara på en sak åt gången. Just nu känns det som om det här med form och formlöshet bör besvaras.
Alla är från början formlösa. Det är när man börjar träna kampsport som problemen börjar. man liksom börjar tänka för mycket på vad som är bra och dåligt, hur man kan bli bättre. då går den spontana handlingen förlorad.
det är därför som "otränade" (kampsport alltså) streetfightersär så farliga. de vet inte riktigt hur och varför de gör sina tekniker, de bara gör det. De är otroligt spontana men inte alltid så värst vtenskapliga.
När man sedan börjar träna en kampsport lär man sig det vetenskapliga, men tyvärr går en del av den spontana handlingen förlorad eftersom man nu går och tänker mera på HUR en teknik bör göras istället för att bara göra den.
Tiden går och man blir spontan igen, men denna gång lite mera "vetenskaplig". Det är det som menas när man säger att jkd är vetenskaplig streetfighting.
Alla stilar har sina egna synpunkter på vad utövaren ska nöta in i "ryggraden". Bruce Lee hade sin syn på det hela och det är jkd. Således, DU kanske känner att du rör dig naturilgt och spontant, att du är formlös. Och det är du säkert. Där jag kanske kan komma in är att säga att du är formlös, men den formlösa foremn är inte jkd (och så sparkar jag dig på pungen, fintar bort dig eller något dyligt för att försöka understryka varför din formlöshet inte var jkd)
Om du däremot möter mig och sparkar mig på pungen kan du mer jkd än mig. Det var det tekniska i formlöshet. samma sak gäller det mentala och spirituella. Även här hade Bruce en speciell syn på hur man skulle tackla motgångar och utmaningar. Det finns förstås andra sätt, andra sätt som ger dig lycka i livet. Men har du skapat din lycka genom att vandra samma väg som Bruce är det din personliga väg, men basewrad på Bruce lee´s tankat.
Jag har ett favorit citat som inte ens kommer från Bruce lee "form blir tomhet, denna tomhet blir din form". Form är en del av tomhet, utan form finns ingen tomhet. Det är enkel Yin och yang. Kraft kan inte definieras utan svaghet, båda är lika viktiga.
Då är vi tillbaks till frågan. Ska det ta 25 år? Nej, men det går inte över en natt heller. Vill du ha snabba bekräftelser. Börja träna JKD Concepts. de kanske mera anser att ingen speciell form behövs för att skapa tomhet. de skapar tomhet ur ingennting och denna tomhet blir någonting som inte jag skulle kalla jkd.
/Stefan
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
Dannie
Nybörjare
Est. Spring of 2005
|
du säger att man först är formlös (man är spontan, men inte vetenskaplig) sen får man formen (man kan 1000 tekniker, men vet fan inte vilken man ska använda i rätt sammanhang) sen blir man formlös igen (man är spontan, men vet precis när man ska göra vad), om detta är va du menar så håller jag med dig.
nu är inte jag jättejätte-nybörjare, eftersom jag tränat kampsport sedan jag var 6 år (är 17 nu), och hela tiden har det varit "nej men gud, vad ska jag göra nu? blir det en sån här.. eller är det bäst om *BAM*" jag får en smäll helt enkelt för att jag tänker för mkt..
nu däremot, sen ett tag tillbaka, så har det mest varit att jag slipper tänka, när jag ser en öppning så tar jag chansen, och medans jag tar den chansen så rullar steg 2, och steg 3, och steg 4 bara på, det blir alltså kombinationer utifrån hur bra steget innan lyckas...
för mig är det så att jag började tom, som du sa, sen fick jag formen av alla åren inom karate, kunde en miljon tekniker men det var helt illa under komite-tävlingarna.. NU däremot flyter det på.. jag kan inte sätta ord på det jag har nu eftersom jag säkert kommer bli nertrampad av er alla om jag säger att jag är "vetenskapligt formlös"... finn ett ord åt mig så blir jag extremt nöjd.. för "tomhet ur ingenting" stämmer inte riktigt in på mig, tycker jag.. jag har haft min form..
mvh // dannie
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
|
SoliD Peter
|
hmmm,jag har vart i den positionen att ha en form utan att kunna använda den. När jag gick på taekwondo visste jag va alla slag,sparkar o blockerringar som jag hade lärt mej hetter och hur dom utfördes,men om jag slogs var de liksom "va ska jag göra nu :S" o så vidare.Men jag hoppas att jag kan bli formlös en dag  Men JKD har iaf hjälpt mej,för nu är det inte massa dumma regler om hur sparken ska utföras ,fast det är helt onödigt. o ja rickard,ja har längtat som fan! 
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
|
|