JKD sweden
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Januari 06, 2009, 11:51:01

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Sök:     Avancerad sökning
Välkommna till JKD sweden
345 inlägg i 47 ämnen av 108 Medlemmar
Nyaste medlemmen: wotocrertlava
* Startsida Hjälp Sök Logga in Registrera
+  JKD sweden
|-+  Jun Fan Jeet Kune Do
| |-+  Fråga Sifu
| | |-+  Wado graderingssystemet.
« föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Wado graderingssystemet.  (läst 472 gånger)
Dai sihing Rickard
Administrator
Nybörjare

Antal inlägg: 43

Wado graderingssystemet.
« skrivet: Augusti 01, 2006, 11:43:29 »

Hej alla! tänkte dra igång ett ämne här om just wado och dess betydelse för er utveckling: Här vet jag att sifu kommer att ge sin version av det hela. Vi har i förra forumet diskuterat detta ämne.
Tänkte ta upp detta igen, då det kommer att bli mer fokusering på teknikerna från wadosystemet, som indirekt och direkt är förberedande JKD träning. vilka är intresserade av att ta sig igenom detta? om ni inte visste det finns information om wado på hemsidan nu.
tips är att ni letar rätt på det och läser igenom detta och sen kommer med era åsikter. Det är viktigt för mig och säkert även för stefan att höra era åsikter.
Vad jag anser om Wado håller jag tyst om i nuläget.. vill inte påverka era åsikter på något sätt. Så använd nu era JKD knölar och tänk till och tyck lite.
mvh
Rickard
Loggad

Simplec sigillum verum
Enkelhet är ett tecken på sanning - Hermann Boerhaave

Multis e gentibus vires
Styrka från många människor
sai_fung
Nybörjare
*

Antal inlägg: 3

"Running is the king of all exercises."

chdan003@hotmail.com
E-post
SV: Wado graderingssystemet.
« Svara #1 skrivet: Augusti 24, 2006, 12:29:39 »

Vad jag har förstått så är Wado Jutsu en typ av Karate ur vilken Jeet Kune Do hämtat en del av sina tekniker och filosofier. Jag antar att vi tränar detta för att förstå rötterna till den blomma som är Jeet Kune Do. Jag antar också att vi, med hjälp av den här kunskapen, kommer att, i slutändan, bli bättre på det vi gör. Vår fårståelse för det vi sysslar med ökar och därmed kan vi lättare kontrollera våra gärningar.
Om detta är syftet med att vi ska träna Wado Jutsu så är jag inte emot det; även om det innebär frenetiskt nötande av dess gamla tekniker, tusen och åter tusen gånger.
Det enda som skrämmer mig lite är hur mycket tid vi kommer vara tvungna att offra för att kunna gravera in all den information som krävs. Jag tvivlar inte på innebörden och vikten av att föra vidare traditioner, men beskrivs inte Jeet Kune Do som oklassiskt?
Visdom kan säkert hittas i de gamla tekniker som bevarats fram till idag, men jag tror att visdom också kan fås genom erfarenhet.

I stora drag är jag för att träna Wado Jutsu, jag vill bara vara säker på att vi inte gör något i onödan.
Loggad

I melt my body in the fires of love and devotion.
Paul
Nybörjare
*

Antal inlägg: 14

E-post
SV: Wado graderingssystemet.
« Svara #2 skrivet: September 12, 2006, 06:44:08 »

Om jag har förstått det rätt så har jkd inte hämtat sina tekniker från wado ryu.   
Utan mer från kampsporter såsom wing chun,fäktning och boxning, och om anledningen till att vi tränar wado ryu är för att förstå rötterna till jkd,så skulle jag hellre se att vi tränar någon av ovanstående kampsporter då dom har mer
anknytning till jkd, än vad wado ryu karate har.

Loggad
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP JKD sweden | Drivs med SMF 1.0.7.
© 2001-2005, Lewis Media. Alla rättigheter förbehållna.
Svensk översättning: Daniel Hofverberg
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!