JKD sweden
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Januari 06, 2009, 07:55:16

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Sök:     Avancerad sökning
Välkommna till JKD sweden
345 inlägg i 47 ämnen av 108 Medlemmar
Nyaste medlemmen: wotocrertlava
* Startsida Hjälp Sök Logga in Registrera
+  JKD sweden
|-+  Klubbarna
| |-+  Bredäng
| | |-+  Träning
« föregående nästa »
Sidor: 1 2 [3] Skriv ut
Författare Ämne: Träning  (läst 1913 gånger)
Dai sihing Rickard
Administrator
Nybörjare

Antal inlägg: 43

SV: Träning
« Svara #30 skrivet: Juni 10, 2006, 03:02:27 »

Hej alla! nu har jag suttit och läst denna diskussion, och jag känner nu att jag kan inte längre tiga...

att härda är bra, till viss del.. Men att härda smalbenen anser jag är ren dumhet.. Men att det kan vara behövligt ibland att låta smalbenen få sig en liten omgång.. men att inte göra det till en vana. Mer anledningar till att det är dumt att härda benet.. är att ni kommer få svårigheter att gå när ni blir äldre.
Jag vill inte ha detta problem. Däremot kan det vara bra att träna på att ta lite smällar på musklerna. tex utsidan av skenbenen.
insidan av låren, utsidan lår, magemuskler fram och sida. överarmarna. och även underarmarna... Det anser jag iaf är mer logiskt.
Men vill ni ha sån träning varje pass så ser jag problem i detta.
För jag är inte villig att lägga ner min tid när jag undervisar att göra det.
ibland ja, för någon speciell orsak. Men varje gång nej, det får ni göra på övrig tid. Men om de andra som undervisar kan tänka sig att låta er göra detta på deras pass får stå för dem. Jag kommer i princip aldrig göra det.
utan det får stå för er.
tid finner ni om ni verkligen vill ha tid.

Loggad

Simplec sigillum verum
Enkelhet är ett tecken på sanning - Hermann Boerhaave

Multis e gentibus vires
Styrka från många människor
Parham
Nybörjare
*

Antal inlägg: 7

Jag är nybörjare

E-post
« Svara #31 skrivet: Juli 12, 2006, 12:11:29 »

Wow...äntligen hann även jag läsa igenom eran långa dock interresanta diskussion om härdning. Dags att få in min åsikt: visst tycker jag det kan löna sig då och då att göra på fritiden fast jag tycker nog inte att de är en bra ide att överrumpla träningarna med för mycket av det. Här är anledningen:

Någon sa förut till mig som svar på frågan om fördelar och nackdelar med jkd att det tillskillnad från andra kampsporter som kickboxning där man kan bli bra på ganska kort tid, tar det lång tid att bli bra på jkd (trots att det lönar sig när man väl blir det). Ni nämnde det tidigare - det är såå brett. Därför tror jag att de kan va bra med härdning på fritiden...men jag tror nog våra träningar behövs till annat så mycket som möjligt. / En nybörjares åsikt.
Loggad

once you achieve progress, you know you have so far left to go...
huynh
Nybörjare
*

Antal inlägg: 17

Jag ska tävla

« Svara #32 skrivet: Juli 17, 2006, 02:13:59 »

huynh jag vill inte mena nogot illa men du blev lite knäckt
bara lite  Tongue

om jag har fattat rätt så försöker dannie beretta att smalbenen inte ar den enda stora härdningen som behövs för om du tenker efter so finns inte bara smalbenen det finns en hel kropp man kan sparka och slos po(orkar inte ta fram detaljer)

har jag rett eller fel  _?

Om du läser lite tydligare så sa jag att smalbenen var bara en i hela paketet. Alltså ordagrant menar jag att om jag skulle få min önskan i uppfyllelse så skulle vi härda: mage, lår(yttre och inre), smalben och armar(underarm och överarm)

Jag förstår det paul säger, vilket är en av de mest logiska förklaringarna. Jag ser teknikpassen som teknikpass helt enkelt; vi lär oss slåss.
Fyspassen, alltså fysik-pass, finns till för att vi ska få ut det maximala av vår kropp. Vad gör situps? De bygger magmuskler. Magmuskler är bra för att...? Jo de är extremt snygga på sommarn, men viktigast av allt: de skyddar våra inre organ från stötar framifrån. Vad gör smalbenen? De finns där för att människan inte ska behöva krypa. Men för oss som tränar: De kan även ses som ett en liten sköld: smalbenen är rörliga och bör användas maximalt för att skydda vårt "undre territorium" så att säga. Så, varför inte härda dem? Inget hindrar er. Härda dem!

MEN

Man måste skilja mellan teknik och fysik... "nej inte alls!" JO, säger jag.. det måste man..
Att göra situps, att härda smalbenen, att göra armhävningar, att slå på betongväggar kommer INTE att göra era tekniker bättre. De kommer däremot att hjälpa er i en situtation där tekniker inte räcker till, då ni måste ta den där sparken i pungen om ni inte parerar med smalbenet. Då er mjälte spricker om ni inte har en stark nog "sköld" framför magen.

Att härda kroppen är att brya ner den för att stärka den. Precis som all träning. Kroppen bryts ner för att byggas upp. Det är rent biologiskt och fysiskt.
Det är vad vi gör på fyspassen: vi bryter ner kroppen för att den sedan ska byggas upp (genom att vila).
På teknikpassen? Jo där går vi igenom teknikerna, helt enkelt. Hur svårt ska det vara att förklara det?

Så, slutplädering...
Om styrelsen väljer att se härdande som en del av vår träning, så rekomenderar jag starkt att den blir del av fyspasset, inte teknikpasset, inte sparringen. Detta borde, för alla, låta extremt logiskt. Alla som läser det här sista stycket borde tänka "ehh... ja det är väl självklart?"..
för er andra, ni som känner "nej vi borde härda på teknikpassen!" skriv gärna och förklara utav vilken anledning...
om er anledning är "för man måste härda ofta, inte bara en gång i veckan": om ni har en fritid, utnyttja den..

okej jag förstår det med att tiden ska utnyttjas rätt... men vi borde väl komma med detta som ett förslag till styrelsen
Loggad
Sidor: 1 2 [3] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP JKD sweden | Drivs med SMF 1.0.7.
© 2001-2005, Lewis Media. Alla rättigheter förbehållna.
Svensk översättning: Daniel Hofverberg
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!