|
Sidor: 1 [2] 3
|
 |
|
Författare
|
Ämne: Träning (läst 1909 gånger)
|
Dannie
Nybörjare
Antal inlägg: 31
Est. Spring of 2005
|
 |
SV: Träning
« Svara #15 skrivet: Juli 07, 2006, 07:16:27 » |
|
Sen kan man ju självklart undgå den fysiska delen. Strunta i att härda kroppen fysiskt. Gör det psykiskt istället. VET att du har ont, känn smärtan, men låt den inte drabba dig. VET att du blöder näsblod och att din kropp fylls av mjölksyra, du vill bara gå hem och lägga dig i sängen och sova, men kör på ändå. Ett förslag i mängden bara..
|
|
|
|
|
Loggad
|
Sister Anna: Do you ever see the Hand of God in what you do? Creasy: No, not for a long time. Sister Anna: The Bible says "Do not be overcome with evil, but overcome... Creasy: ...but overcome evil with good." Creasy: Romano 12:21 Creasy: I am the sheep that got lost, Madre.
|
|
|
Keyvan
Nybörjare
Antal inlägg: 17
Jag är nybörjare
|
 |
« Svara #16 skrivet: Juli 07, 2006, 09:12:06 » |
|
ALLA HÄRDARE, VILL NI HÄRDA HITTTA NOGON KOMPIS GÖR DET HEMMA
DET DANNIE SEGER ÄR JKD OCH DET ÄR deT VI HAR KOMIT FÖR
VILL NI HÄRDA ER SÅ FRÅGA VAR NBI VILL HÄRDA AV TRÄNAREN SÅ VISAR HAN SÅ GÖR NI ÖVNINGEN MED KOMPIS ELLER NOGOT ELLER NOGON
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
Dannie
Nybörjare
Est. Spring of 2005
|
 |
« Svara #17 skrivet: Juli 07, 2006, 11:57:05 » |
|
Det jag säger är: Varför härda just smalbenen? "jo för vi sparkar" ok, om vi hamnar i underläge på gatan, får vi inte bitas också? "jo det får vi" ok då. TA MED TANDBORSTE TILL TRÄNINGEN O BORSTA TÄNDERNA 15 MINUTER INNAN VARJE TRÄNING så får ni starka och friska tänder. så när ni måste bita nån, så går det bra.... ELLER, varför inte härda pannan? man får ju smällar där? ALLA DUNKAR SITT HUVE I VÄGGEN 15 MINUTER INNAN VARJE TRÄNING! förstår ni var jag försöker komma? Härdande sker på fritiden, det har ingenting att göra med de JKD-tekniker ni lär er.
HÄRDA NÄR NI VILL - TRÄNA JKD PÅ TRÄNINGEN.
|
|
|
|
|
Loggad
|
Sister Anna: Do you ever see the Hand of God in what you do? Creasy: No, not for a long time. Sister Anna: The Bible says "Do not be overcome with evil, but overcome... Creasy: ...but overcome evil with good." Creasy: Romano 12:21 Creasy: I am the sheep that got lost, Madre.
|
|
|
Keyvan
Nybörjare
Jag är nybörjare
|
 |
« Svara #18 skrivet: Juli 08, 2006, 12:20:22 » |
|
exakt !
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
Paul
Nybörjare
Antal inlägg: 14
|
 |
« Svara #19 skrivet: Juli 08, 2006, 02:19:36 » |
|
Självklart är härdning mer lämpad för thaiboxare och andra kampsporter, då ben och muskler ska kunna tåla en del stryk genom alla ronder. Medans jkd handlar mer om att kunna slåss i ett slagsmål, som blott varar i några sekunder  . Men jag ser ingeting fel i att i slutet av passen ha några övningar där man härdar både ben och muskler. För att stärka kroppen, precis som vi stärker kroppen när vi har fyspass.
|
|
|
|
« Senaste ändring: Juli 08, 2006, 02:22:51 av Paul »
|
Loggad
|
|
|
|
Keyvan
Nybörjare
Jag är nybörjare
|
 |
« Svara #20 skrivet: Juli 08, 2006, 01:18:44 » |
|
FRITID FRITID FRITID FRITID FRITID FRITID FRITID FRITID FRITID FRITID FRITID FRITID FRITID
GÖR DET PO ERAN FRITID !HÄRDA PÅ FRITIDEN !
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
Dannie
Nybörjare
Est. Spring of 2005
|
 |
« Svara #21 skrivet: Juli 08, 2006, 02:59:29 » |
|
@Paul: I så fall bör det vara elevledda tekniker, då det inte har något med JKD att göra. Med tanke på att lokalen oftast stänger direkt efter sista träningssessionen för dagen, så kan det bli svårt att sitta inne och härda smalbenen... Gör istället som jag och polarna: När ni är på stranden lr lirar fotboll lr nåt, sparka varandra på smalbenen lite (mycket) 
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
|
|
huynh
Nybörjare
Jag ska tävla
|
 |
« Svara #23 skrivet: Juli 09, 2006, 11:27:22 » |
|
personligen säger jag,varför skulle man bara härda smalbenen,låter dummt. härde mer,som magen,hela benen,armarna o tillochmed ansiktet! det tycker ja man ska göra i en kvart.annars kan man göra de själv,ja har sjäv härdat mina knogar så att ja kan slå någorlunda hårt på stenväggarn utan att få ont  Jag tror att alla har misstolkat frågan. De vanligaste kroppsdelarna att härda om man är en fighter är smalbenen (om man räknar bort knogarna). Men det betyder inte bara att man härdar en enda del av kroppen. Men det är bara ett exempel i hela paketet. Sen kan man ju självklart undgå den fysiska delen. Strunta i att härda kroppen fysiskt. Gör det psykiskt istället. VET att du har ont, känn smärtan, men låt den inte drabba dig. VET att du blöder näsblod och att din kropp fylls av mjölksyra, du vill bara gå hem och lägga dig i sängen och sova, men kör på ändå. Ett förslag i mängden bara..
Men förstå om man hade styrka i båda samtidigt? Då är man odödlig. Då kan man stoppa pistoler med lillfingret. Det jag säger är: Varför härda just smalbenen? "jo för vi sparkar" ok, om vi hamnar i underläge på gatan, får vi inte bitas också? "jo det får vi" ok då. TA MED TANDBORSTE TILL TRÄNINGEN O BORSTA TÄNDERNA 15 MINUTER INNAN VARJE TRÄNING så får ni starka och friska tänder. så när ni måste bita nån, så går det bra.... ELLER, varför inte härda pannan? man får ju smällar där? ALLA DUNKAR SITT HUVE I VÄGGEN 15 MINUTER INNAN VARJE TRÄNING! förstår ni var jag försöker komma? Härdande sker på fritiden, det har ingenting att göra med de JKD-tekniker ni lär er.
HÄRDA NÄR NI VILL - TRÄNA JKD PÅ TRÄNINGEN.
Det med att träna JKD på träningen kan jag förstå faktiskt. Men att borsta tänderna och alla de där skönhetsfasonerna förstår jag inte. Visst händer det att man bits o så. Man kan väl inte härda HELA kroppen, det är sjukt. Så man prioriterar eller hur?
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
Dannie
Nybörjare
Est. Spring of 2005
|
 |
« Svara #24 skrivet: Juli 09, 2006, 01:53:24 » |
|
OK, så om man läser ditt senaste inlägg huynh:
Du vill härda dig. Du vill inte härda hela kroppen, men du vill inte heller bara härda en enda del. Det säger emot sig självt lite. Och det där med att "om man är en fighter så härdar man smalbenen" är ju extremt kontroversiellt.
Definitioner av ditt ord... "fighter":
Enligt Princeton University:
FIGHTER: 1. [combatant: someone who fights (or is fighting)]
STREET FIGHTER: 1. [contestant who is very aggressive and willing to use underhand methods] 2. [someone who learned to fight in the streets rather than being formally trained in the sport of boxing]
Det står ingenting om att en fighter är känd för att härda smalbenen, det är, ipso facto, ingen standard. Om du nu tänker efter vilka professionella fighters (som lagligt får betalt för att slåss i turneringar) som härdar just smalbenen, vilka är dem?
Jag tänker inte göra jobbet åt dig, men nämn några kamparter/sporter där fighters har som standard att härda smalbenen, så nämner jag vilka kamparter/sporter som INTE har det.
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
huynh
Nybörjare
Jag ska tävla
|
 |
« Svara #25 skrivet: Juli 09, 2006, 03:40:46 » |
|
Jag har inte sagt att jag INTE vill härda hela kroppen, men jag har sagt att det nästan är omöjligt, för tidskrävande och i mina ögon onödigt, så man väljer bort vissa delar.
Med fighter kan man förstå att jag menar såna som tävlar och tränar i t.ex. en klubb med kampsport i sin kunskap.
Nu har jag syftat på kampsporter som finns i tävlingar osv. så räkna bort en stor andel i kampsportens värld.
Jag kan inte nämna kampsporter, för det beror på person till person och klubb till klubb. Nu har jag inte sagt att hela JKD ska (eller gör så) härda/härdar, men att iaf vår klubb/lokal borde börja med det.
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
Dannie
Nybörjare
Est. Spring of 2005
|
 |
« Svara #26 skrivet: Juli 09, 2006, 06:07:40 » |
|
Så, det är alltså, nu enligt det du har sagt, inte ALLS standard för fighters att härda just smalbenen. Du vill dessutom att hela vår klubb ska härda just smalbenen trots att du säger att det är från person till person. Lokalen r en gemenskap. Person till person = individuellt. alltså: de som vill härda: härda.
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
Keyvan
Nybörjare
Jag är nybörjare
|
 |
« Svara #27 skrivet: Juli 09, 2006, 11:40:44 » |
|
huynh jag vill inte mena nogot illa men du blev lite knäckt bara lite om jag har fattat rätt så försöker dannie beretta att smalbenen inte ar den enda stora härdningen som behövs för om du tenker efter so finns inte bara smalbenen det finns en hel kropp man kan sparka och slos po(orkar inte ta fram detaljer) har jag rett eller fel _?
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
Paul
Nybörjare
Antal inlägg: 14
|
 |
« Svara #28 skrivet: Juli 10, 2006, 01:48:25 » |
|
Varför ska vi endast härda på fritiden, bara för att det inte har så mycket med jkd eller?
Det är ju samma resonemang som att säga, skippa alla situps och armhävningar vi gör på fyspassen, för det har ju inget med jkd o göra heller, för det kan vi ju också göra hemma på våran fritid. NEJ vi gör det för att stärka kroppen, precis som härdning av ben och muskler gör kroppen mer stryktålig.
Därför ser jag inget fel i att lägga in sådana övningar där vi stärker både ben och muskler, på t.ex fyspassen.
|
|
|
|
« Senaste ändring: Juli 10, 2006, 01:54:05 av Paul »
|
Loggad
|
|
|
|
Dannie
Nybörjare
Est. Spring of 2005
|
 |
« Svara #29 skrivet: Juli 10, 2006, 04:39:07 » |
|
Jag förstår det paul säger, vilket är en av de mest logiska förklaringarna. Jag ser teknikpassen som teknikpass helt enkelt; vi lär oss slåss. Fyspassen, alltså fysik-pass, finns till för att vi ska få ut det maximala av vår kropp. Vad gör situps? De bygger magmuskler. Magmuskler är bra för att...? Jo de är extremt snygga på sommarn, men viktigast av allt: de skyddar våra inre organ från stötar framifrån. Vad gör smalbenen? De finns där för att människan inte ska behöva krypa. Men för oss som tränar: De kan även ses som ett en liten sköld: smalbenen är rörliga och bör användas maximalt för att skydda vårt "undre territorium" så att säga. Så, varför inte härda dem? Inget hindrar er. Härda dem!
MEN
Man måste skilja mellan teknik och fysik... "nej inte alls!" JO, säger jag.. det måste man.. Att göra situps, att härda smalbenen, att göra armhävningar, att slå på betongväggar kommer INTE att göra era tekniker bättre. De kommer däremot att hjälpa er i en situtation där tekniker inte räcker till, då ni måste ta den där sparken i pungen om ni inte parerar med smalbenet. Då er mjälte spricker om ni inte har en stark nog "sköld" framför magen.
Att härda kroppen är att brya ner den för att stärka den. Precis som all träning. Kroppen bryts ner för att byggas upp. Det är rent biologiskt och fysiskt. Det är vad vi gör på fyspassen: vi bryter ner kroppen för att den sedan ska byggas upp (genom att vila). På teknikpassen? Jo där går vi igenom teknikerna, helt enkelt. Hur svårt ska det vara att förklara det?
Så, slutplädering... Om styrelsen väljer att se härdande som en del av vår träning, så rekomenderar jag starkt att den blir del av fyspasset, inte teknikpasset, inte sparringen. Detta borde, för alla, låta extremt logiskt. Alla som läser det här sista stycket borde tänka "ehh... ja det är väl självklart?".. för er andra, ni som känner "nej vi borde härda på teknikpassen!" skriv gärna och förklara utav vilken anledning... om er anledning är "för man måste härda ofta, inte bara en gång i veckan": om ni har en fritid, utnyttja den..
|
|
|
|
|
Loggad
|
|
|
|
|
|
Sidor: 1 [2] 3
|
|
|
 |